Jak jsem zvládla maturitu?

září 07, 2019

Ahoj!

Předpokladem studia na vysoké škole je úspěšné složení maturitní zkoušky... no a o tom to dneska bude. V pár odstavcích se Vám tu pokusím předat svoje know how, jak jsem se učila, jak probíhala samotná maturitní zkouška a jak jsem to nakonec zvládla (a jak to zvládnete i Vy).



Ačkoliv bych Vám kdo maturujete, doporučila radši zavřít všechny internety a zabořit nosy do učebnic, moc dobře vím, jak tyhle články plné uklidňujících slov potřebujete. Taky jsem je potřebovala a taky jsem do googlu zadávala "Jak zvládnout maturitu".

Kde začít?

No spíš než to je důležitější otázka KDY? Protože nechat si všechno na poslední chvíli je s prominutím šílenost, ale oni Vás na střední ani nenechají, protože většina škol se v posledním ročníku na maturitní zkoušku soustředí a Vy tak budete nuceni se učit průběžně na testy, které budou obsahem kopírovat maturitní otázky. Takže na ty testy neserte a fakt se učte, páč o svaťáku budete rádi, že to v tom mozku už jednou bylo.

Já jsem maturovala z češtiny, ájiny, společenských věd a němčiny (tohle rozhodnutí bych nekomentovala ani česky natož německy).
Připravovat jsem se začala už v listopadu, nicméně doopravdy učit jsem se začala až v únoru.







AJ

Ve škole jsem ke klasické angličtině chodila i na seminář a konverzaci. Na konverzaci jsme postupně probírali jednotlivá témata a hlavně mluvili (proto se tomu říká konverzace #whatasurprise). Osobně mi angličtina nedělá žádné potíže, takže jsem se na ni upřímně ani moc nesoustředila, nicméně i tak jsem si všechny otázky připravila, protože i když mluvíte jak pánbůh, ale neznáte informace v češtině, tak Vám všechny vaše skills budou k ničemu, páč to info si z prstu na potítku nevycucáte (obzvlášť u otázek historického rázu). Každopádně mějte na pamětí, že spíš než o množství předaných informací jde o způsob jakým je předáte- tzn. slovní zásoba, gramatika, projev.
Pokud víte, že Vám dělá problém mluvit, tak zapomeňte na to učit se větu po větě. To mi přijde jako totální bullshit, protože v tom stresu to stejně řeknete blbě a ještě Vás to znervózní. Stačí si sestavit osnovu a trénovat doma nahlas. Už jen to, že si napíšete body na papír Vám pomůže.
Dejte si pozor na začátek a konec zkoušky-první a poslední dojem umí hodně, takže nacvičte představení a připravte se na poslední část zkoušky (cca 3-5 minut), která spočívá pouze na Vašem přednesu- ideálně plynném a logicky srozumitelném. Otázky by Vám k dispozici měla poskytnout Vaše škola a podrobné informace o celém průběhu zkoušky si můžete dohledat v katalogu požadavků od cermatu.

ZSV

Lidé se dělí na dva typy- na ty, kteří by v životě nematurovali z matiky (hello) a na ty, kteří by v životě nešli do maturity ze společenských věd. Mně osobně znervózní už jenom součet 9+6 (z tý devítky jsem už od první třídy taková nesvá), takže ZSV pro mě byla jasná volba, nejen kvůli humanitnímu zaměření vysoké školy.
Díky tomu, že jsem od prváku věděla, že chci ze ZSV maturovat, jsem si vedla důkladné zápisky a sešity jsem si schovávala- to bylo jedno z nejlepších rozhodnutí, protože mi staré výpisky fakt pomohly při zpracovávání vlastních otázek.
Od třeťáku jsem opět chodila na seminář, na kterém jsme se ve čtvťáku věnovali převážně maturitě, opakování a testování otázek, které jsem si od listopadu připravovala. Před každým testem jsem zpracovala otázky, ze kterých se psalo a v květnu je stačilo vytisknout a zopakovat.
Otázek bylo 30 a byly rozdělené na sekci A a B, takže jsem měla na seznamu 60 položek. Objem látky, kterou si musíte narvat do hlavy je velkej a díky tomu, že jsem začala už v listopadu, tak jsem všechno krásně stihla a nemusela se stresovat sháněním otázek týden před maturou. #tonechces
Někomu by mohlo přijít vlastní zpracování otázek zbytečné a radši by si je koupil od předchozích maturantů, nicméně to, že si informace musíte sami dohledat, zpracovat a zapsat Vám dá mnohem víc, než jen načíst to z cizích skript, takže za mě radši ušetřete peníze a investujte Váš čas.



















ČJ

Většinu času mi sežralo zsv, protože toho bylo hodně a já věděla, že vědomosti z tohohle předmětu využiju i u přijímaček na vejšku, takže jsem se mu věnovala obzvlášť důkladně, právě proto jsem otázky k češtině stáhla z milujučeštinu.cz


Co se týče povinné četby, přečetla jsem všechny knížky a začala jsem léto před maturitním ročníkem. Znám lidi, co nepřečetli nic a dali to, ale i tak, pokud si to chcete usnadnit, určitě bych Vám doporučila ty knížky přelouskat. I když Vás čtení třeba nebaví (což naštěstí není můj případ), máte na výběr z celkem širokého seznamu, který si můžete uzpůsobit tak, aby Vám čtení co nejvíc sedělo. Když ty knížky přečtete, hned se Vám bude o daném tématu líp mluvit, protože to budete mít tak nějak víc pod kůží.
Ústní část probíhá podle následujícího struktury:


Nám bylo profesorkou doporučeno začít s literárně historickým kontextem (pár vět o autorovi) a až pak přejít k obsahu a analýze úryvku textu z knížky. Úplně nakonec budete řešit neumělecký text, u kterého je důležité rozpoznat případnou souvislost s úryvkem.

Já si vytáhla Pýchu a předsudek od Jane Austenové, co se týče úryvku, tak přestože jsem ten román četla snad 3x a viděla i film, vůbec jsem nevěděla, kam ho časově zařadit, každopádně tipla jsem to na 1. třetinu a vyplatilo se. Pamatuju si, že na potítku jsem toho na papír moc nenapsala, ale když už jsem začala mluvit, tak to šlo úplně samo, takže to nakonec byla celkem hračka. Neumělecký text byla recenze z csfd na film podle předlohy tohoto románu.
Nebojte se, že budete muset 15 minut sami mluvit. Celý zkoušení (aspoň u mě) probíhá formou rozhovoru a když tápete, tak Vás v tom učitelé nenechají. Já měla fakt celou dobu pocit, jak kdybychom si s profesorkou povídaly o tom, jak se nám ta knížka líbila.

NJ

Měla jsem vybrané 3 maturitní přeměty a zbýval mi poslední. Váhala jsem mezi biologií a němčinou. Němčinu jako jazyk mám ráda, jako jednomu z mála lidí se mi líbí jak zní a obecně mě cizí jazyky baví. Dnes vím, že kdybych si měla vybrat poruhé, zvolila bych bižuli, protože v přijimáčkách na psychologii jí bylo hodně a já se ji tak jako tak musela učit zvlášť vedle maturitních otázek. #jackpot
Němčinu jsem si mimo jiné vybrala i kvůli podobnosti s tématy v ájině. Okruhy otázek byly takřka totožné a já si myslela, že bude stačit si přeložit obdobné věty z aj do nj, nicméně realita, byla trošku jiná, protože podobných otázek nakonec zas až tolik nebylo a já stejně musela všechno vymýšlet znova. Postupovala jsem jako u aj- připravila si osnovu s body, ale k tomu jsem si každou otázku ještě rozepsala do podrobna, ale neučila jsem se to nazpaměť!!!
U zkoušky jsem si vytáhla tu nejhorší otázku (Die Umwelt- životní prostředí) a odmaturovala jsem na dvojku. Němčinu vůbec nemám zažitou jako anglinu, ale jsem ráda, že díky maturitě jsem se na ni musela víc zaměřit a ve skrytu duše vím, že tam někde pro ni mám místo, a že není tak složitá jak se může zdát. Fakt je ten, že do nás do všech od mala hustí ájinu a nám se pak už učit pády a členy nechce, ale to už je jiná story.


Takže odmaturovala jsem 3x za 1 a 1x za 2, vyznamenání bylo, naši se dmuli pýchou, já jsem během učení zešílela jen tak napůl a David to se mnou přežil.

Na závěr bych chtěla napsat, ještě pár užitečných tipů. →

POTÍTKA

Vylosujete si otázku a posadí Vás k potítku. Hlavně buďte v klidu, máte dost času. Pročtěte si osnovu otázky a vymyslete něco ke keždému bodu, který je zmíněný. Dbejte na to, abyste moc nepřeskakovali a abyste mluvili logicky. Taktickým tahem je zdržet se u nečeho co víte, protože pak nebude moc času na to řešit detaily u bodů, které si zas až tolik nepamatujete.

SVAŤÁK

Poslední týden, ve kterém se finishuje a OPAKUJE- tzn. ne, neshání se materiály a ne, nevypracovávají se otázky, tohle je čas, kdy se máte učit. Já si na každý den rozplánovala otázky a poslední dva dny před maturitou zopakovala všechno. Spokojená na 100% jsem se sebou nebyla nikdy, ale to jsem holt já a jiná nebudu. Hodně mi pomahály zvýrazňovače a popsala jsem asi tunu papírů. Ke strategiím učení se třeba dokopu v jiném článku, tady Vám chci předat prostě jen to, abyste si včas sehnali vůbec materiály, z kterých se budete učit a měli systém.

PTEJTE SE
Na vaší škole určitě namaturujete první, takže se ptejte- jak předchozích maturantů, tak učitelů. Ti určitě ocení Vaši snahu a všechny Vaše dotazy Vám zodpoví. Ona ta matura je strašák, ale za 4 v nejhorším případě taky prolezete a nikdo se Vás na to v životě nezeptá (to je moje oblíbená věta, kterou jsem ve čtvrťáku slyšela snad 1000x). Krom toho je maturita veřejnou zkouškou, takže rok před Vaším vlastním výstupem se určitě běžte podívat, jak to celé probíhá. Kdyžtak přikládám 2 odkazy na ytb:



S SEBOU

Já maturovala v úterý odpoledne. Osobně si myslím, že nejhorší je jít úplně první a nebo úplně poslední, když už to všichni maj za sebou. Do školy jsem s sebou táhla všechny otázky a všechny si je ještě mezi zkouškama pročítala. Vím, že kdybych s sebou ty otázky neměla, tak budu asi tak 100x víc vynervená, než jsem byla. Serte na to, jestli Vám někdo říká ať už se neučíte, udělejte to tak, jak to sedí Vám. Mě ještě to dopoledne zkoušel David doma z češtiny, takže tak.
Jo a vemte si ibalgin, já do sebe kopla rovnou dva, protože mě z nervozity bolela hlava jako nikdy před tím.

Jestli Vám někdo říká, že je to lehký, tak není. Je to první velká životní zkouška a Vy nevíte do čeho jdete, tak je logický, že jste z toho asi vyklepaný. Ono se to kecá těm, kdo to maj už za sebou, ale nebojte, všichni jsme měli naděláno v kalhotách. Když se nepřipravíte, tak to nedáte, ale když tomu budete věnovat čas a aspoň trochu se naučíte, tak to zvládnete a nemáte důvod se stresovat.


Kajka x

Mohlo by se Vám líbit

0 comments